Hè, hè, het wordt welweer eens tijd! - Reisverslag uit Lithakiá, Griekenland van Hans en Loes Blokzijl - WaarBenJij.nu Hè, hè, het wordt welweer eens tijd! - Reisverslag uit Lithakiá, Griekenland van Hans en Loes Blokzijl - WaarBenJij.nu

Hè, hè, het wordt welweer eens tijd!

Door: Loes

Blijf op de hoogte en volg Hans en Loes Blokzijl

07 Maart 2013 | Griekenland, Lithakiá

Nou er is weer heel wat gebeurd in de afgelopen twee maanden.
Kerstavond hebben we samen met onze Italiaanse vriend Gianni doorgebracht bij Andreas, bevriend eigenaar van het restaurant Olé Olé hier in Agios Sostis. Kerstavond is het hier ook de gewoonte, dat kinderen, zichzelf begeleidend met een triangel, zingend langs de huizen gaan om geld of wat lekkers op te halen. De kerstdagen zelf hebben we uiteraard lekker uitgebreid gegeten, de tweede kerstdag samen met Gianni. Met Oud en Nieuw zijn we naar een van onze favoriete restaurants: Zepos in Kalamaki geweest voor een Glitz & Glamour New Years Eve diner party; voor het ongelooflijke bedrag van € 17,00 pp de hele avond eten en drinken (welkomstdrankje met knabbeltjes, gevolgd door een 3-gangendiner met een enorm uitgebreid dessertbuffet), om middernacht Champagne en daarna feest tot in de late/vroege uurtjes. Het was een geweldige Grenglish (Greek-English) feest, lekker “over the top” wat de Glitz and Glamour betrof, waarbij de Griekse dansen niet vergeten werden. Ook kreeg iedereen een klein cadeautje mee in de vorm van gelukshangertje voor 2013.
Half januari had Zepos ook een avondje georganiseerd met een helderziende à la Derek Ogelvy. Was naast indrukwekkend, ook erg gezellig en goed verzorgd, maar helaas is er voor mij niemand doorgekomen.
Met Valentijn zijn we ook bij Zepos geweest voor een eveneens geweldig, zo niet beter 3-gangendiner, nu € 15,00 pp. De zaak was weer leuk versierd in roze en rood met uiteraard overal hartjes. Na afloop kregen we het tafelstukje (Primulaatjes) ook nog mee naar huis.
Niet alles speelt zich bij Zepos af, op 2 maart was er in Bar Alsandros in Kalamaki een liefdadigheidsbijeenkomst ten bate van de Brandweer op het eiland, ook heel gezellig en weer aardig wat prijzen in de wacht gesleept.
Ja, en wat het weer aangaat, we hebben regen gehad, en regen en nog eens regen, de regencape, die ik vanuit Nederland heb meegenomen doet uitstekend dienst. Ons landje was net een moeras. Die regen gaat dan meestal ook gepaard met onweer en storm, met van tijd tot tijd een hagelbui. Medio januari waren we op weg naar de stad voor onze wekelijkse boodschappen en toen hagelde het zo hard, dat we de auto aan de kant van de weg moesten zetten, je zag geen hand voor ogen en de weg was helemaal wit. Op het moment is het weer nog steeds wisselvallig, met af en toe gelukkig wel een mooie dag ertussen, zodat we (eindelijk) weer eens wat buiten kunnen doen. Van onze plannen om van alles binnen in de caravan op te knappen met te schilderen meubeltjes is dan ook nog weinig terecht gekomen vanwege het weer, de verf droogt gewoonweg niet.
Wel is Hans al aardig opgeschoten met het stukje muur aan de straatzijde van ons landje, maar het is zulk zwaar werk, dat hij maar een paar stenen, inclusief kruiwagens cement, per keer aankan. Buiten verwachting ook is nu onze elektriciteitskolom klaar: via via zijn we aan iemand, een Syriër, gekomen, die hiermee ervaring had en het werk voor een redelijke prijs heeft gedaan. Alleen de bekisting moet nu nog verwijderd worden. Aansluiting op het net vragen we nog niet aan, omdat we toch binnenkort weer terug naar Nederland gaan, en het weinig zin heeft die maanden voor niets te betalen.
Met het beestenspul gaat het redelijk; Pussycat is intussen gesteriliseerd en heeft haar inentingen voor haar paspoort gedeeltelijk gehad. Bij haar laatste bezoek aan de dierenarts waren haar bloedwaarden ook ineens beduidend beter (ik heb haar evenals Gamma inmiddels ook aan een bepaalde (natuur)kruidenmix voor dieren gezet en daar doet ze het ook goed op). Met Gamma gaat het niet zo goed, hij heeft een botje in zijn voorvoet gebroken en ligt nu gespalkt en al op de bank, och-erm.
Op dit moment is hier ook het Carnaval in volle gang, veertien dagen lang allerlei feesten en daarna vasten tot aan de Pasen, dat in Griekenland pas begin mei wordt gevierd. Verder kunnen we nog een avondje tegemoet zien van Engels toneel, zeker weten, dat dat lachen geblazen wordt.
Ik weet niet of ik nog in de gelegenheid ben om hierna nog een verhaaltje te schrijven, want we zijn al weer aan het aftellen. In de tweede week van april zijn we van plan de terugreis te aanvaarden. Dus bij dezen bedankt voor jullie reacties op en belangstelling voor ons wel en wee.
Groetjes Hans en Loes, Gamma en Pussycat

• 07 Maart 2013 - 15:49

Theo:

Hallo Hans en Loes,

Hoe is het mogelijk, ik heb jullie verhaal helemaal uitgelezen. Dit is een unicum in deze tijd.
    Je moet weten dat ik vreselijk druk ben en dat alles op één bult valt, ik zit met tijdslimieten.

Mooi verhaal, leuk ook dat je zulke leuke dingen met elkaar doet, en vooral kan doen.
    De sfeer lijkt mij ook erg leuk, fijn genieten van de geneugten des levens.

Ja, jammer van al die regen, geeft een boel ongemak, maar................
    Nederlanders zoals we zijn, zijn we wel wat gewend. Succes met de dieren.

Bedankt voor je bericht en we gaan elkaar zien.
    Van hieruit de hartelijke groeten, goed verblijf nog en een goede terugreis gewenst.

Theo

• 07 Maart 2013 - 20:55

Jan En Ida:

Hallo.
    Even nog een berichtje van hier uit het koude kikkerland. 5-6 maart bijna 17 gr. volgende week weer vorst -6-10 gr. onder nul, dus blijf nog maar even hangen daar in de zon.

Hier gaat alles naar wens zijn al wat weekenden naar Zeewolde geweest om blad te ruimen en te wandelen.
    De straten en stoepen liggen dicht en wat dacht je ligt de Zaslaan weer open moet een kabel in.
    Wel fijn dat jullie de volgende keer stroom hebben, maar zo te lezen vermaken jullie je wel daar.
    Zo dit was het voor nu de groetjes van ons en geef Gamma een knuffel .

• 18 Maart 2013 - 14:57

Marga En Kees:

Hallo daar,

Het is droog en wat zonnig maar wel een beetje fris.
    Hier gaat het verder goed. Heel druk met de speelgoed- en kledingbank. Maar dat houd je van
    de straat en het is toch koud.
    Hoop dat het weer bij jullie nu wat aangenamer is en met drie weken gaan jullie weer richting
    Nederland.
    Het verhaal was super,maar jullie hebben daar ook je eigen ding.
    Loes vooral met de honden.
    Onze hond is er niet meer,die hebben moeten laten inslapen ( wel stil hoor ).

Het is kort,maar toch wat.

Groetjes en liefs van Marga en Kees.

Tot gauw.