Eindelijk, eindelijk dan een levensteken van ons! - Reisverslag uit Lithakiá, Griekenland van Hans en Loes Blokzijl - WaarBenJij.nu Eindelijk, eindelijk dan een levensteken van ons! - Reisverslag uit Lithakiá, Griekenland van Hans en Loes Blokzijl - WaarBenJij.nu

Eindelijk, eindelijk dan een levensteken van ons!

Door: Loes

Blijf op de hoogte en volg Hans en Loes Blokzijl

05 December 2013 | Griekenland, Lithakiá

Ja, ja het werd wel eens tijd voor een levensteken van ons uit het verre Griekenland.
Mijn reis is goed verlopen, de tweede etappe vanaf München naar Zakynthos was weer een privé-aangelegenheid, 3 passagiers op 4 bemanningsleden. Helaas hadden we wel een half uur vertraging en dat werd daar niet doorgegeven, dus Hans was al in alle staten, maar blij dat we er waren. De eerste paar weken hebben we nog een beetje de toerist uitgehangen, dat kon gelukkig nog omdat het toeristenseizoen toen nog niet afgelopen was. Het weer was nogal wisselvallig, maar we hebben toch ook nog een boottochtje kunnen maken met de boot van onze Italiaanse vrienden, Gianni en Arianna; ik heb lekker gezwommen voor de kust van Marathonisi, een klein onbewoond eiland voor de kust, later zijn we ook nog met hen lekker uit eten geweest, omdat zij bij onze afwezigheid een oogje in het zeil hebben gehouden en het land een beetje toonbaar hebben gehouden.
Na het sluiten van het toeristenseizoen zijn de ons inmiddels bekende winteractiviteiten weer van start gegaan, voornamelijk georganiseerd door de Engelsen. Zo zijn er weer de wekelijkse rommelmarkten, de hondenshow, de wekelijkse farmersmarkt en zo meer. Op onze trouwdag zijn we weer lekker uit eten geweest, nu bij Premier in Tsilivi. Mijn uitstapje naar Ikea in Athene is ook al weer achter de rug; de bus was op de terugweg weer afgeladen vol met alle aankopen.
Met het beestenspul gaat het goed. Met Pussycat zijn we al weer een paar keer bij de dierenarts geweest voor bloedsuikercontrole. Ze lijkt aardig stabiel te zijn en daarom staat de dagelijkse insulinetoediening nog steeds op hetzelfde; hopelijk blijft dat zo. Sinds een week of twee hebben we ook een zwerfhond rondom ons huis; ik geef hem eten, want het is niet meer dan een "zak met botten"; tot op heden lijkt hij niet aan te komen, maar misschien komt dat nog als hij ontwormd is. Het is een vreselijk lief beest, nog jong en is waarschijnlijk eerder aangereden geweest, want één van zijn voorvoeten staat scheef; mogelijk is een breuk niet goed geheeld. Verder ziet ie er nogal schurfterig uit en zit ie vol met vlooien, dus nog aardig wat werk aan de winkel.
Ja en dan het weer. We hebben nog nooit in deze periode zoveel regen gehad als dit jaar. Regen, regen en nog eens regen, met het gebruikelijke onweer en soms hagel. Ook al weer een paar aardbevinkjes gehad en een nieuw fenomeen: vlakbij (tussen Zakynthos en Kefalonia) is een meteoriet in zee gestort. We hebben het niet gezien, maar wel 's avonds een enorme knal gehoord. Ja, ja je maakt hier wat mee.
Vandaag zijn we begonnen met de olijvenoogst, maar dat is niet veel, geheel mislukt; we mogen blij zijn, als we twee zakken vol krijgen (vorige jaar 20). In heel Griekenland blijkt het een slecht olijvenjaar te zijn en je hoort daar allerlei verklaringen voor, onder andere de droogte maar dat lijkt me sterk, het is wel vaker droog. De verklaring die mij het meest als waarheid aanspreekt is de volgende. In april van dit jaar is Griekenland getroffen door een zandstorm vanuit Libië; dat rode zand heeft zich vastgezet op de bloesem, waardoor deze niet bevrucht kon worden, ergo geen olijven.
En dan het verhaal over de elektriciteitsaansluiting, die is er dus nog steeds niet. We zijn inmiddels gewisseld van elektricien; deze verklaarde, dat het boeltje binnen 5 dagen rond zou kunnen zijn, dat is nu inmiddels al haast 5 weken geleden. Iedere keer moet er weer een nieuwe verklaring of andere documenten aangeleverd worden of is iemand anders die weer bepaalde documenten aan moet leveren niet bereikbaar. Maar we geven de moed niet op, hopelijk hebben we een "verlicht" Kerstfeest.
En verder is Hans druk met de nieuwe badkamer, ook veel werk en het weer werkt dus niet altijd mee. Alles moet geïsoleerd worden en dan verder afwerken.
Als laatste: Deze week zijn we eindelijk begonnen met het leren van de Griekse taal, de basiscursus. Heel vermoeiend, driemaal per week, 's avonds van 17.00 tot 21.00 uur, in totaal 125 uur.
Zo, zijn jullie weer aardig op de hoogte. Wij wensen jullie allemaal een gezellige Sinterklaasavond toe, wij zitten hier ook aan de pepernoten!

• 05 December 2013 - 20:23

Theo:

Leuk Loes zo'n praatje tussendoor.
    Je maakt ten minste diverse dingen mee, hier is verder weinig te beleven.
    E.e.a. gaat zijn gangetje.
    Sinterklaas doen wij niet meer aan, het is wel guur buiten, de sinterklaas storm noemen ze het nu.
    Veel regen, stormachtig weer, vannacht rond 02.00uur verwachten ze in Delfzijl 4 meter verhoging van het water, dijkbewaking. Ja het is even wat slecht, zondag en maandag a.s. even 10 graden.

Ik hoop dat de verlichting wat verlichting brengt rond de kerst.
    Veel plezier.

Groetjes van Agnes en mij.
    Theo

• 05 December 2013 - 21:08

Jan En Ida Bolder.:

Wat leuk om weer wat van jullie te horen, zo te lezen al weer aardig gewend op jullie stekkie.
    Ook weer veel ondernomen, druk druk druk. Dat zal wel niet veranderen ook denk ik.
    Leuk dat hondenspul daar dat komt maar aanlopen en hebben dan een goed leven bij jullie. Doe het wel kalm aan daar, bij jullie is het weer toch beter dan hier.
    Komen net van ons oude adres, hebben daar Sinterklaas gevierd. Onze Andre en Nathalie zitten in ons huis.
    Wij wonen nu in het App.complex van de Saksen Weimar, onverwachts kwam er een vrij waar wij op hebben gereageerd en zitten hier nu al weer 3 weken, is hier fijn wonen, het is allemaal heel vlug gegaan.
    Vandaag hevige storm gehad met veel omgewaaide bomen windkracht 10 aan de kust dat is al de tweede keer in zeer korte tijd, maar ja de winter komt eraan.
    Verder gaat hier alles goed, en dat houden we zo, veel plezier en prettige feestdagen daar, en genieten hoor.
    Vriendelijke groetjes Jan en Ida.

• 05 December 2013 - 23:21

Agnes:

Hoi Loes en Hans,

Ik zie dat Theo al gereageerd heeft. Ook nog een paar woorden van mij.
    Neem je die hond straks ook mee naar Arnhem? Van een vriendin zie ik ook veel over zwerfhonden in Griekenland. Zij is er ook zo mee bezig.
    Morgen ga ik een kerstboom halen. Sint de deur uit en de kerstspullen maken het weer gezellig.
    Het wordt een drukke maand, met veel etentjes, dus caloriën .Toe maar weer.
    Jammer dat je weinig kunt oogsten, maar dat komt wel weer neem ik aan.
    Gefeliciteerd met jullie trouwdag, helemaal vergeten. 21 jaar geloof ik, toch?
    Ik hoop dat jullie gezellige feestdagen zullen hebben, zonder die storm die hier heerst momenteel.
    Ze vergelijken het met 1953.

Succes met alles, geniet van jullie verblijf daar.

lieve groeten, Agnes

• 18 December 2013 - 21:39

Jos Stempyn:

We hebben al geprobeerd een e-mail te sturen, maar deze kwam steeds terug, daarom doen wij het maar zo.
    Hier is alles okay. Met de schoorsteen kan ook niets meer gebeuren.
    We wensen jullie fijne kerstdagen en een gezond 2014 !
    Groetjes Jos en Lottie