Slecht weer - Reisverslag uit Lithakiá, Griekenland van Hans en Loes Blokzijl - WaarBenJij.nu Slecht weer - Reisverslag uit Lithakiá, Griekenland van Hans en Loes Blokzijl - WaarBenJij.nu

Slecht weer

Door: Loes

Blijf op de hoogte en volg Hans en Loes Blokzijl

28 Januari 2014 | Griekenland, Lithakiá

Slecht weer, dus moet het er maar weer eens van komen, dat ik jullie op de hoogte breng van ons reilen en zeilen hier.
Allereerst maar even het nieuws, wat de laatste dagen de media hier beheerst: Afgelopen zondag de 26e is het eiland boven Zakynthos, Kefalonia getroffen door een aardbeving; ook wij hebben dit aardig gevoeld, verder geen schade, maar het was een heftige en langdurige beving. Op Kefalonia is de schade groter en men is erg bang voor een herhaling van de grote bevingsramp in 1953; ook toen was er een behoorlijke beving (6+), die drie dagen later werd gevolgd door een nog heviger beving van 7+. Toen zijn er op beide eilanden duizenden doden gevallen, heel veel gewonden en is een groot deel van alle bebouwing verloren gegaan. Gelukkig zijn sindsdien wel de bouwvoorschriften dusdanig aangepast, maar toch.
Hieronder volgt een klein stukje uit de lokale berichtgeving (vooral die bijna 300 naschokken!!!).
"It`s now been 2 days since the earthquake hit Kefalonia and I`ve just been looking at the University of Athens and the total number of earthquakes recorded here in Kefalonia at all magnitudes since it began at 15.55 hrs on Sunday 26th Jan. It is just short of 300 and there have been 32 at more than 3.5......!! During the night (Monday to Tuesday) there was a 4.1 at 0305hrs and a 4.6 at 0712. Many people are sleeping outside, in hotels, or aboard the 2 Superfast Ferries drafted in by the government to house people with damaged houses. There is capacity for nearly 2000 `lodgers` anfd they are very busy!!!There are at least 55 uninhabitable houses out of 100 checked so far. All Public buildings and schools closed still for checks to structures (in Argostoli)."
Op het dierenfront is het een en ander veranderd. Ons zwervertje, dat ik inmiddels Bruno had gedoopt, hebben we helaas in moeten laten slapen op 7 december. Hij was besmet met een ziekte, die veel in Zuid-Europese landen voorkomt bij honden: Leishmaniosis of Kalazar. Deze ziekte wordt overgebracht door vliegachtige insecten. Bij een tijdige diagnose is de ziekte nog wel onder controle te houden met medicatie, maar Bruno was al te veel geïnfecteerd. Helaas is hij niet ouder geworden dan iets meer dan een jaar. We troosten ons maar met de gedachte, dat we hem tenminste zijn laatste paar weken een warm plekje hebben kunnen geven.
En the never ending story of: onze elektriciteitsaansluiting. Die is er dus nog steeds niet. We zijn intussen wel een stukje verder gekomen en hopen in de komende twee weken aangesloten te worden (ik ben maar voorzichtig met deze schatting).
De afgelopen feestdagen zijn we goed doorgekomen. Kerst lekker rustig met z'n tweetjes en Oud en Nieuw weer bij Zepos in Kalamaki.
De Griekse lessen nemen een groot deel van onze tijd in beslag; het is behoorlijk moeilijk, niet alleen een ander schrift, maar ook andere zinsopbouw, tig naamvallen en ons tot nu toe onbekende woorden. Ons klasje is inmiddels teruggevallen tot 9 leerlingen, we begonnen met 18! Maar wij blijven volhouden, je steekt er altijd wat van op.
Verder de gebruikelijke gang van zaken hier. Gamma en Pussycat doen het goed. De laatste week weer behoorlijk slecht weer, het land is één grote blubberboel. We zijn nu in blije verwachting van het komende carnaval, de voorbereidingen zijn in volle gang en van weer een uitvoering van ZAMDRAM (amateurtoneel hier op Zakynthos).
De badkamer is ook nog niet klaar, duurt ook vanwege het natte weer allemaal langer dan gepland.
Als laatste: ik foster een jong hondje, dat ik gevonden heb bij de haven van Agios Sostis, daar gedumpt. Via de animal wellfare hier is ze geplaatst op een lijst ter adoptie in Noord Europa (Duitsland, Nederland, Engeland).
Nou, dat was het dan weer, een lieve groet vanuit Agios Sostis!

• 02 Februari 2014 - 17:16

Angela Bakker:

hoi hans en loes. hier geen last van aardbevingen maar wel koud geen sneeuw nog niet gezien wel voorst. het huis staat er nog van de buren ook. hoop voor jullie dat het daar beter word en verder kunnen klussen . groetjes en kus van mij. doeg